FIA bevestigt transformatie GTE en GT3 in GT+/GT

Na afloop van de meest recente World Motor Sport Council (WMSC) in Dubrovnik (Kroatië) afgelopen vrijdag, maakte de FIA wereldkundig dat er een akkoord werd bereikt betreffende nieuwe technische reglementen in de GT-racerij. Al sinds eind 2012 wordt er op regelmatige basis vergaderd tussen constructeurs en de betrokken instanties (FIA, ACO, …) wat nu bijna een jaar later dus tot een principeakkoord heeft geleid. Na de nodige kritiek (van o.a. Stéphane Ratel) werd afgestapt van het aanvankelijke opzet om GTE en GT3 te laten samensmelten tot een eengemaakte GT-klasse aangezien al snel al duidelijk werd dat er weldegelijk nood is aan twee verschillende markten.
De FIA bevestigt nu dat GTE (ACO) en GT3 (SRO) tegen 2016 zullen verdwijnen en met instemming van alle GT-constructeurs respectievelijk zullen worden vervangen door GT+ en GT. Zoals de naamgeving doet vermoeden zullen beide klassen werken met een gemeenschappelijk basiswagen, die dan wordt aangepast naargelang het een fabrieksprogramma betreft (GT+) of de wagen al dan niet wordt ingezet door een privé-team (GT). Dergelijke evolutie ligt in de lijn van de actuele kruisbestuiving tussen GT3 en GTE-wagens die nu reeds in beperkte mate bij bepaalde constructeurs valt waar te nemen (Ferrari, Porsche, Aston Martin, Dodge).

Ook met betrekking tot de prototypes viel er in Kroatië wat nieuws te rapen. Dat er in 2014 een nieuw technisch reglement voor LMP1’s van kracht wordt, is natuurlijk al langer bekend en ook hier zal hetzelfde onderscheid worden gemaakt worden tussen privé-teams en constructeurs (en teams met een grote portefeuille). LMP-L (“Light”) wordt voorbehouden aan de eerste groep, terwijl LMP-H (“Hybrid”) het laboratorium zal worden van de fabrieken. Tot slot zal een constructeur voortaan met twee wagens punten kunnen scoren, indien het zoveel exemplaren aan de start brengt. Tot nu toe hadden, na het vertrek van Peugeot en de entrée van Toyota, enkel de best geplaatste van de twee (of drie…) wagens recht op punten.


   



Martijn Wouters

Van onze redacteur

Martijn Wouters

Dit artikel werd gepubliceerd in BES
op dinsdag 01 oktober 2013 om 18:06


Andere publicaties op Racingworld.be...