1000km Nürburgring: Götz zet HTP Motorsport Mercedes op pole

1000km Nürburgring: De eerste vrije training in beeld gebracht
Maximilian Götz heeft zijn teamgenoot Maximilian Buhk de beste uitgangspositie bezorgd in de strijd voor de BES-titel die morgen wordt beslecht met een wedstrijd over 1000 kilometer/6u. Götz had naar eigen zeggen het geluk aan zijn zijde en kon dankzij een vrije ronde een uitmate scherpe chrono neerzetten in Q2 die ook na afloop van Q3 nog ruim voldoende bleek voor de pole positie. De Esta Motorsport Ferrari 458 Italia realiseerde in handen van de Alessandro Pier Guidi de tweede tijd en dat op al bijna een halve seconde, een grote marge in dermate competitief veld. Wederom was bij veel piloten te horen dat het quasi onmogelijk was om een verkeersvrije ronde te vinden.
Mercedes presteerde al heel de dag goed op de ‘Ring en dat bleek tijdens de kwalificaties niet anders. De #84 van HTP Motorsport die in juli nog de 24 uren van Spa won, mag vanop pole vertrekken en dus beschikt Buhk (tweede in de stand op amper 2 punten achterstand) over zeer goede papieren om morgen de titel binnen te halen ondanks het feit dat hij maar aan 3 van de 5 wedstrijden aan de start verscheen. De Marc VDS BMW Z4 GT3 van Leinders/Martin/Buurman (vierde in de stand, +3p) realiseerde de zesde chrono en bleef maar nipt de de directe concurrenten bij WRT voor. Ook in het VDS-kamp was het verkeer echter een spelbreker, zo kon Maxime Martin zijn talent niet ten volle tentoon spreiden omdat ook hij gehinderd werd door het verkeer. De snelste chrono van Yelmer Buurman kon de meubelen nog enigszins redden. “We zijn zeker niet de snelste, maar morgen gaan we voluit in de aanval voor het kampioenschap,” aldus Buurman.

De Audi WRT #13 van Frank Stippler en Christopher Mies (tweede in de stand, +2p) vat de race morgen aan vanuit zevende stelling, wat het er alleen maar spannender op maakt. Nadat Cesar Ramos in de eerste vrije training met een zware crash alle kansen op de titel voor de Kessel Racing Ferrari #44 bijna in de vuilbak had gekieperd, slaagde het Zwitserse team er toch nog in om de 458 Italia tijdig rijklaar te krijgen. Zampieri kon uiteindelijk nog een vijftiende chrono (+1.218s) uit de herstelde wagen knijpen, wat zeker niet slecht is gezien de omstandigheden. Met de vier favorieten voor de titel elk binnen de top tien is nog alles mogelijk morgen, al lijkt de Mercedes net over dat extra tikkeltje snelheid te beschikken.

De Belgen deden het verre van slecht. Vooral de dertiende chrono (+1.099s) van Frederic Vervisch in de Boutsen Ginion McLaren valt op, daarmee bleef hij ondermeer McLaren fabrieksrijder Alvaro Parente voor (P14). Snelste McLaren was overigens het ART Grand Prix exemplaar in handen van Andy Soucek (P3, +0.552s). Laurens Vanthoor realiseerde de zeventiende tijd aan boord van zijn WRT Audi #1, terwijl het Phoenix exemplaar #16 van Enzo Ide en Anthony Kumpen morgen de race zal aanvatten vanaf P19. Wolfgang Reip reed zich in de picture tijdens Q1 door met een volle tank de derde chrono algemeen te draaien in zijn RJN Nissan GT-R, de wagen kwalificeerde zich na afloop van Q3 wel pas als 24e. Dat is echter nog steeds twee posities beter dan de AF Corse Ferrari #50 van ondermeer onze landgenoot Louis Machiels, die met de Nissan #35 in strijd is voor de Pro-Am titel.

In het Porsche-kamp alleen maar bedrukte gezichten. Vorig jaar won de ProSpeed Porsche van Hennerici/Maassen/Goossens deze wedstrijd nog, maar een herhaling lijkt dit jaar zeer onwaarschijnlijk. De 911 GT3-R beschikt niet over het nodige vermogen en dus wordt er ook hier weer met de vinger naar de Balance of Performance gewezen. Na een test in de tweede vrije training mocht er 20kg af van het gewicht van de 911 GT3-R, maar het mocht niet baten. Snelste exemplaar was de Pro GT-wagen op P23 (+1.642s), bij ProSpeed bleef het bij een 37e plaats (+2.662s).


   



Martijn Wouters

Van onze redacteur

Martijn Wouters

Dit artikel werd gepubliceerd in BES
op zaterdag 21 september 2013 om 18:10


Andere publicaties op Racingworld.be...