Sébastien Loeb Racing heeft eindelijk de vloek van de Main Race van zich weten af te schudden, na meerdere pole posities en verschillende overwinningen in kwalificatieraces was het vandaag eindelijk raak in de wedstrijd waar de punten worden uitgedeeld. Op het circuit van Navarra waar de McLaren MP4-12C GT3 in het verleden steeds goed presteerde, behaalde het team van de negenvoudige wereldkampioen rally een knappe 1-2, met de zege voor de wagen #9 van Loeb himself en McLaren fabriekspiloot Alvaro Parente. Onder een najaarszon en een opgedroogde piste waren zij uiteindelijk de zusterwagen (#10) van hun collega's Andreas Zuber en Mike Parisy 21 seconden te snel af, nochtans kon Zuber zijn patron ernstig onder druk zetten terwijl ze in de openingsfase wegreden van de rest van het pak. Een lekke band een halve ronde voor de pitstop sloeg de tweede McLaren #10 echter wat terug waardoor Parente zonder veel moeite de zege kon veilig stellen.
De verzamelde concurrentie kon alleen maar toekijken hoe de McLarens de wedstrijd naar hun hand zetten. Achter hen lag de focus dan ook snel op de strijd voor het kampioenschap waar WRT de touwtjes stevig in handen heeft in de Pro Cup. Ondanks een last-minute wissel van de remmen op de grid konden Edward Sandström en Frank Stippler (WRT Audi #13) hun tweede plaats op de grid omzetten in de punten van de derde plaats aan de meet. De kampioenschapleidende WRT Audi #11 van Laurens Vanthoor en Stéphane Ortelli kreeg echter zijn portie drama te verwerken.In het gewoel bij de start werd Ortelli meteen al rondgetikt waarop de Fransman in laatste stelling aan een knappe inhaalrace begon. Vanthoor leek de schade nog te kunnen beperken door in de tweede wedstrijdhelft in vierde stelling aan te sluiten achter hun titelrivalen maar tevens collega's in de #13. Vijftien minuten van het einde liep het wederom mis toen de #11 met remproblemen de pits kwamen opzoeken en zo een goed resultaat in rook zag op gaan. Na het nodige bluswerk en geklop met een hamer kon de wagen de laatste ronde afwerken en nog 4 punten scoren. Het Franco-Belgische duo houdt na de Spaanse uitstap nog slechts 5 van de 19 punten voorsprong over en dus ligt de titelstrijd nog volledig open voor de laatste manche in de straten van Baku eind november.
Vierde algemeen en winnaar in Pro-Am was de HTP Gravity Charouz Mercedes #2 van Andreas Simonsen en Sergei Afanasiev (+33sec), daarmee vergroten zij hun voorsprong in de Pro-Am stand op de Grasser Lamborgini van Hari Proczyk (+19p) die na de knappe derde plaats in de Qualifying Race maar tiende werd na een totaal mislukte pitstop. De RJN Nissan GT-R Nismo GT3 #32 van Steve Doherty en Wolfgang Reip werd mooi zesde nadat onze landgenoot in de laatste ronde een opzettende Oliver Jarvis (WRT Audi #12) nog moest laten voorgaan. Reip liet nog maar eens zijn kunnen zien met scherpe chrono’s en een mooi inhaalmanoeuvre op de Reiter Lamborghini van GT1 wereldkampioen Marc Basseng. Voor laatstgenoemde wagen werd het een zondag om snel te vergeten met een vijftiende plaats en een opgave nadat het gisteren nog de pole wist te bemachtigen.