Fuji: Toyota zit Audi op de hielen in kwalificaties - Baguette pakt LMP2 pole

Audi heeft wederom de pole weten te bemachtigen in de zesde manche van het FIA WEC. Op het circuit van Fuji moest de Duitse constructeur wel serieus uit zijn pijp komen, Toyota racet dit weekend op eigen omloop en kon zich met beide wagens tussen de wagens uit Ingolstadt wringen. Het gemiddelde van de twee beste tijden van André Lotterer en Benoît Tréluyer bezorgde de Audi #1 uiteindelijk de pole, met een kleine marge van amper 0.178s op de Toyota #8 die werd bestuurd door Sébastien Buemi en Anthony Davidson.
De tweede Toyota van Kazuki Nakajima en Nicolas Lapierre sloot niet ver daarachter aan in derde stelling (+0.283), voor de Audi #2 (McNish/Duval) die wat minder goed aansluiting kon vinden en +0.848 moest toegeven. Zoals de zaken er nu voorstaan mogen we ons dus opmaken voor een heus duel morgen, waar Toyota ongetwijfeld er op gebrand is om de eer te verdedigen op eigen bodem.

Onze enige landgenoot die momenteel actief is in het FIA WEC realiseerde ook meteen een pole positie. Het gemiddelde van de tijden van Bertrand Baguette en Martin Plowman bezorgde OAK Racing de beste startpositie in LMP2.  Met een minimaal vershil van 0.081 seconden klopte de G Drive Racing Oreca-Nissan (Conway-Martin) als tweede af in de klasse, Mike Conway maakte vroeg in de sessie nochtans een spin. Maar liefst vijf (!) wagens kwalificeerden zich binnen 0.271 seconde van elkaar, wat ook weer het veel belooft voor morgen.
Bij de GT’s was het Aston Martin dat de goede lijn van dit weekend verder zette in de kwalificaties en dan ook beslag legde op de besttijd in GTE-Pro en GTE-Am. In de ‘professionele’ klasse stond er geen maat op Fred Makowiecki en Stefan Mücke (#99) die hun teamgenoten in de #97 0.477 seconden achter zich lieten. De AF Corse Ferrari van Fisichella/Bruni nestelde zich tussen de Aston Martin’s en Porsche’s, maar ook hier lagen de tijden wederom zeer dicht bij elkaar. In GTE-Am werd de pole neergezet door de Vantage V8 van Bruno Senna en Christoffer Nygaard.


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in WEC op zaterdag 19 oktober 2013 om 18:33


Andere publicaties op Racingworld.be...