Dit weekend trek de DTM zich weer op gang, het twintigste seizoen inmiddels sinds de heroprichting van het kampioenschap in 2000. Na de traditionele opener in Hockenheim trekken de bolides voor het eerst sinds 2002 naar Zolder en vervolgens naar Misano, ditmaal voor een race overdag. In de zomer volgen dan de Norisring, Assen (voor het eerst), Brands Hatch, de Lausitzring en de Nürburgring. Afsluiten doen we in oktober, traditioneel opnieuw in Hockenheim. Niet meer op de kalender te vinden zijn de Hungaroring, Red Bull Ring en Zandvoort. Opvallendste verandering is natuurlijk het vertrek van Mercedes. Het enige merk dat er al van in het prille begin, midden jaren 1980, bij is, trok eind vorig jaar na een dominant seizoen de deur achter zich dicht. Zij worden vervangen door Aston Martin, de eerste Britse constructeur in de DTM sinds Vauxhall in 1993.
De Aston Martin Vantage zal worden geprepareerd door het Zwitserse R-Motorsport en deze zal vier wagens inzetten. Twee ervan zullen bestuurd worden door rijders die vorig seizoen voor Mercedes uitkwamen: Paul di Resta en Daniel Juncadella. Kampioen Gary Paffett en de drie overige rijders die voor De Ster reden vorig seizoen, zien we niet meer terug in DTM: Pascal Wehrlein, Lucas Auer en Edoardo Mortara. Zij worden vervangen door Ferdinand Habsburg en Jake Dennis.Bij Audi kiezen ze nog steeds voor de RS5 maar de Duitse teams Abt, Phoenix en Rosberg krijgen gezelschap van het Belgische WRT, waardoor we nu acht wagens van het merk met de vier ringen aan de start zien. Alle zes piloten van vorig jaar zijn gebleven met name Robin Frijns, Nico Müller, Loïc Duval, Mike Rockenfeller, René Rast en Jamie Green. Zij worden nu bijgestaan door Pietro Fittipaldi en Jonathan Aberdein.
Bij BMW zien we ook nog steeds zes rijders die een M4 ter beschikking krijgen. Wel zijn er rijders die van het Duitse RMG naar het Belgische RBM of omgekeerd zijn verkast. Bij RMG zien we Bruno Spengler, Marco Wittmann en Timo Glock aan de start verschijnen, bij RBM uit Mechelen zien we Philipp Eng, Joel Eriksson en nieuwkomer Sheldon van der Linde. Deze laatste vervangt Augusto Farfus die na zeven jaar DTM koos voor de uitdaging van Hyundai in de World Touring Car Cup.
Qua reglement ten slotte noteren we ook enkele veranderingen. Na vier jaar tijdsgebonden wedstrijden keren we terug naar afstandsgebonden wedstrijden. Enkel op vrijdag is er voortaan een kwalificatie. Deze zal de startopstelling bepalen voor de sprintrace op zaterdag, die op zijn beurt de volgorde voor de hoofdrace op zondag determineert. Op het technische vlak zien we grote wijzigingen bij de motoren. Na 19 seizoenen V8’s kiest men nu voor een turbo 2.0 met 4 cilinders in lijn. Deze motoren zullen zo’n 610 pk produceren met nog eens 30 pk extra volgens een push-to-pass systeem afkomstig uit de IndyCar Series. Deze kan elke rijder twaalf maal gebruiken per wedstrijd. De verplichte levensduur van één motor is verlaagd, net als het gewicht, de achtervleugel bestaat nog maar uit één maar breder element en launch control is voortaan verboden.