De LMP1 Non-Hybrids zullen komend weekend in de FIA WEC 6 Hours of Spa een bijkomend voordeel genieten. De organisatie heeft namelijk beslist dat de privéteams die momenteel uitkomen in de topklasse van het WK zich niet langer moeten houden aan een maximum hoeveelheid brandstof per ronde.
Na het vertrek van Audi en Porsche staat er geen maat op Toyota in het eerste en waarschijnlijk enige 'Super Season', de Japanse constructeur scoorde een 1-2 in zes van de zeven wedstrijden. Nochtans zijn de LMP1 Non-Hybrids dit seizoen aan minder strikte beperkingen onderworpen en is de concurrentie numeriek toegenomen. Al van bij de start van het seizoen bleek echter dat de privé LMP1's aan het einde van de rechte stukken regelmatig vroegtijdig van het gas moesten om hun brandstofallocatie per ronde niet te overschrijden. In Spa wordt deze beperking geschrapt en is het dus uitkijken welke impact deze maatregel zal hebben. Desondanks lijkt het onwaarschijnlijk dat bijvoorbeeld Stoffel Vandoorne met zijn SMP Racing BR1 plots de Toyota's het vuur aan de schenen zal leggen.6H Spa: Brandstofbeperking LMP1 Non-Hybrids opgeheven
Dit artikel werd gepubliceerd door
in WEC op dinsdag 30 april 2019 om 16:55