Testdag: Tevredenheid bij G-Force Racing - Tom Cloet: "Onbeschrijflijk gevoel!"

De 'Pesca' C60 in actie tijdens 1000 km van SpaDe testdag voor de 24 Uren van Le Mans is achter de rug. In de LMP1 klasse zijn Pescarolo Sport en Audi Sport de belangrijkste kandidaten op de eindzege. Gisteren was het de Pescarolo C60 #17 die de snelste tijd op de tabellen zette. Montagny was in de 'Pesca' ruim sneller dan de poletijd van vorig jaar! Ook noemenswaardig is de stoeltjesdans die aan de gang was voor de testdag. Nadat Jean-Christophe Boullion verstek moest laten, werd aangekondigd dat Christophe Bouchut hem zou vervangen op de Pesca #16. Bouchut, die in principe van start zou gaan met de Aston Martin van Russian Age Racing, werd op zijn beurt vervangen door GP2-piloot Nelson Piquet.

Tevredenheid bij Alkense G-Force RacingIn de LMP2 klasse trok RML het laken naar zich toe met de MG Lola. Rollcentre Racing, onderweg met de Radical SR9 Judd, eindigde de testdag als tweedesnelste in LMP2. Voor G-Force Racing is de opdracht geslaagd. De beide 'nieuwe' piloten Jean-François Leroch en Ed Morris hebben tijdens de testdag hun tien verplichte rondjes afgelegd en mogen binnen tien dagen aan de kwalificaties beginnen. Frank Hahn was uiteraard door zijn deelname aan de wedstrijd afgelopen jaar al gekwalificeerd. "Ondanks een aantal onderbrekingen door rode vlag, kon ik vrij rustig mijn verplicht nummer afwerken. Deze kwalificatie voor de wedstrijd is een droom die uitkomt", vertelt de Jean-François Leroch na zijn kwalificatie.

"En de wagen is prima", onderstreepte de 18-jarige Ed Morris de prestatie van het team. "We hebben deze ochtend wat problemen gehad met de padleshift, maar alles werd tijdig rechtgezet. We zijn erbij en dat was de betrachting van vandaag. Nu zal het zaak zijn de set-up nog te verbeteren en dan alles op de race te zetten."

In de GT1 klasse mogen we een titanenstrijd verwachten tussen Aston Martin en Corvette. Voorlopig trekt het Britse fabrieksteam aan het langste eind. Het trio Piccini-Enge-Turner was één seconde sneller dan de teamgenoten Lamy-Ortelli-Sarrazin. De snelste Corvette C6-R moest anderhalve seconde toegeven op de Aston Martin DBR-9 #007.

De hegemonie van Porsche lijkt aan haar einde gekomen in de GT2 klasse. Net zoals in het FIA GT kampioenschap laat de Ferrari 430 van de Scuderia Ecosse de concurrenten achter zich. Het verschil met de tweede is echter minimaal. De Matmut Porsche was slechts een halve seconde trager dan de Ferrari 430. Flying Lizard Motorsport sloot de testdag af als derde.

Tom Cloet: Zondag 4 juni in de vroege namiddag realiseerde Tom Cloet een droom: racen in de Sarthe, in Frankrijk, op het legendarische circuit van de 24 Uren van Le Mans. De inzet: een kwalificatie voor de beroemdste 24 urenrace ter wereld. Aan het stuur van de Porsche 996 GT3-RSR van Noël Del Bello Racing, ontdekte de Belgische piloot de omloop, met een tevreden gevoel na afloop: "Zoals op alle circuits waar men veel over spreekt, vroeg ik me natuurlijk af hoe het zou gaan en of we het niveau aan zouden kunnen," vertelt Tom. "Eens op de piste, vormt die eerste afgewerkte ronde al een persoonlijke overwinning. Je denkt: deze keer is het gelukt, je bent er, je bent een piloot in de 24 Uren van Le Mans. En, dat gevoel is onbeschrijfelijk. Patrick Bourdais, de vader van Sébastien, die toch veel ervaring heeft in de 24 Uren van Le Mans, klokte 4'26". De jonge Adam Sharpe, die zaterdagavond nog een wedstrijd van de Britcar afwerkte in Francorchamps, reed een tijd van 4'35". Ik weet dat het team een gemiddelde tussen 4'25" en 4'30" in de race verwacht. Dergelijke tijden draaien tijdens de eerste dag, is zeker een meevaller."

De enige tegenvaller was het feit dat Tom niet opnieuw de baan op kon wegens problemen met de versnellingsbak. "Noël Del Bello was niet gelukkig en hij heeft dat duidelijk gemaakt aan Porsche. We zullen kunnen beschikken over een nieuwe versnellingsbak, maar ook over een nieuwe motor voor de 24 Uren. De Duitse fabriek heeft heel wat respect voor het Franse team, want Del Bello staat op de lijst voor de aankoop van een RS Spyder LMP2 voor volgend jaar. Maar, dat is weer een andere verre droom. Ik had vandaag liever meer gereden, meer kilometers afgewerkt, maar het bleek niet mogelijk. Het zij zo. Beter nu problemen dan midden juni."

Volgende weekend is er weer een andere uitdaging voor Tom Cloet, die deelneemt aan de 12 Uren van Spa, de topwedstrijd van de Belgian Touring Car Series, met de bloedmooie Seat Leon van S-Racing: "Dat is natuurlijk niet te vergelijken met het racen met een Porsche in Le Mans", vertelt Cloet. "De Seat is zo stug dat hij bijna aanvoelt als een eenzitter. Ik weet nu al dat die race me zal bevallen.. "

MK/G-Force press/Cloet press


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Mark Kessen in 24H du Mans op maandag 05 juni 2006 om 16:59


Andere publicaties op Racingworld.be...