12 Uur van Spa: SEAT Belgium met Pilou-Jordi Gené-Jacques Villeneuve!

Sinds het begin van het seizoen zorgen SEAT België, de SEAT Club, de vzw RED en Pierre-Yves Corthals voor stunts in de Belgian Touring Car Series, door verrassende piloten uit te nodigen aan het stuur van de Leon met startnummer 38. Na acteur-komiek Stéphane De Groodt, voormalig Frans nationaal doelman Fabien Barthez en zevenvoudig Belgisch rallykampioen Patrick Snijers pakken de initiatiefnemers van het project met nog grotere namen uit voor de 12 Uren van Spa (6-7 juni).

In de topwedstrijd van de BTCS krijgt Pilou immers het gezelschap van... een voormalige wereldkampioen Formule 1 en ex-winnaar van de 500 Miles van Indianapolis, alsook van een van de tenoren in het Wereldkampioenschap voor Toerismewagens WTCC. De SEAT nr. 38 wordt namelijk toevertrouwd aan het trio Jacques Villeneuve/Jordi Gené/Pierre-Yves Corthals!

Winnaar van elf Grote Prijzen!
Hoe komt de nummer één van de F1-piloten in 1997 (en winnaar van elf Grote Prijzen!) bij de 12 Uren van Spa terecht? Pierre-Yves doet zelf het verhaal: "Ik wist al dat dankzij de steun van Jaime Puig en de directie van SEAT Sport een van de officiële piloten van het merk mij een handje zou komen helpen. Ik zocht nog naar een andere vedette uit de racerij om ons team te versterken. Zo kwam ik bij Jacques Villeneuve. Ik had niets te verliezen en contacteerde hem..."

Pilou gooide meteen zijn kaarten op tafel: "Eerst heb ik mezelf voorgesteld en daarna heb ik hem verteld over de inzet van de actie van SEAT België, het kampioenschap, de race, enz. Ik heb hem in detail uitgelegd waar de vzw RED voor ijvert, nl. het promoten van verantwoord rijden en het sensibiliseren van bestuurders voor de gevaren in het verkeer. De volgende dag belde hij me terug. Het interesseerde hem, want hij had zin om nog eens te racen in een serieuze maar tegelijk ook ontspannen context."

Tot op heden heeft Jacques Villeneuve nog nooit met een toerismewagen geracet, en al zeker niet met een voorwielaangedreven versie. De monsters uit de NASCAR kan men immers moeilijk met een toerismewagen vergelijken. Maar er is meer nodig om een piloot van zijn kaliber af te schrikken, zeker op een omloop waar hij van houdt: "Ik ben er niet zeker van of hij zou hebben toegehapt indien ik hem had uitgenodigd voor een race in Magny-Cours. Maar Spa-Francorchamps, dat is toch iets aparts..."

De Canadese wereldkampioen, die vorig weekend nog van de partij was in de paddock in Monaco, bevestigde dat hij zin heeft om weer fulltime te gaan racen. Dus komt deze uitnodiging voor de 12 Uren op het ideale moment, zoals hij vertelde aan zijn Belgische ploegmakker. "Geloof me, Jacques kijkt uit naar deze race rond de klok, maar hij benadrukt dat het plezier op de eerste plaats komt. We kennen hem echter. Hij zal zich volledig geven en zal ongetwijfeld strijden voor een eervolle plaats."

Een topper van SEAT Sport
De wereldkampioen van 1997 zal zich in vertrouwd gezelschap voelen wanneer hij met Jordi Gené een team vormt. Jordi is immers de broer van Marc Gené, met wie Villeneuve in 2008 de 1000 Km van Spa won. Jordi Gené is een van de vaste waarden bij SEAT Sport, het team waarvan hij de kleuren al sinds 2003 verdedigt. Het palmares van de Spaanse piloot in het Wereldkampioenschap voor Toerismewagens spreekt voor zich: vier overwinningen (elk jaar één, sinds 2005), twee polepositions, drie snelste rondetijden in de races en meer dan zestig ronden aan de leiding. Wie het niveau in het WTCC kent, beseft hoe indrukwekkend dit lijstje is.

Jordi Gené is op technisch vlak ook een erg belangrijke pion voor SEAT Sport, want hij is hun belangrijkste testpiloot. Hij was trouwens degene die de Supercopa 2009 met een sequentiële versnellingsbak op punt stelde, precies de wagen waarmee het team zal rijden in de 12 Uren. Nadien zal deze versie ook worden aangeboden aan andere teams die in uithoudingskampioenschappen elders in Europa met een Leon rijden: "De fabriek engageert zich ten volle in het project. Vorige week reisde ik naar Spanje, waar ik samen met Jordi een simulatie van acht uren kon afwerken. Het was de bedoeling om de nieuwe versnellingsbak in echte raceomstandigheden te testen, want we reden tijdens die sessie van de eerste tot de laatste meter voluit. Alles verliep uitstekend. Dat belooft voor de 12 Uren, waar we aan de start verschijnen met de wagen die voor de ontwikkeling gebruikt werd."

SEAT Sport zal trouwens al zijn klanten in deze topwedstrijd van de Belgian Touring Car Series goed verzorgen. Een ingenieur van het fabrieksteam zal ter plaatse bijstand verlenen om de diverse Leons optimaal op het circuit van Francorchamps af te stellen en het team houdt het ganse weekend een vrachtwagen vol wisselstukken ter beschikking om de teams te bevoorraden in de paddock.

Gemeenschappelijke passie voor ijshockey
Pilou wil geen resultaat voorop stellen, maar droomt wel van een mooie plaats in het algemene klassement: "Met de SEAT zoals ik die vorige week ontdekte, moeten we in staat zijn om dezelfde tijden te rijden als de S2-Silhouetten. Voor ons zou regen ideaal zijn, want dan kunnen we optimaal profiteren van de verbluffende efficiëntie van de Leon in dergelijke omstandigheden. Ik vrees echter dat de toeschouwers die wens niet delen. Voor de sfeer tijdens het raceweekend is mooi weer natuurlijk ook het beste. Naast deze puur sportieve overwegingen, kijk ik vooral uit naar deze unieke ervaring aan de zijde van twee prestigieuze teamgenoten. Ik ken Jordi Gené natuurlijk dankzij mijn seizoenen binnen de SEAT-familie in het WTCC, maar met Jacques zal ik pas dinsdag of woensdag kennismaken. Je ontmoet niet elke dag een echte wereldkampioen Formule 1, die bovendien de zoon is van een legende in de autosport."

Pilou en Jacques hebben alvast één zaak gemeen: ze hebben beiden nog ijshockey gespeeld: "Hij vroeg me op welke positie in het team ik normaal op het ijs sta. We zouden Jordi kunnen inwijden in de geheimen van deze sport. Ik moet hem enkel zien te overtuigen om ons dinsdagavond te vergezellen voor een wedstrijdje dat ik organiseer met enkele bevriende ijshockeyers..."

SEAT press


   



Dit artikel werd gepubliceerd op dinsdag 26 mei 2009 om 17:45


Andere publicaties op Racingworld.be...